Wednesday, 25 June 2014

France is Paying People to Bike to Work!



Written by Ludovic Chambe
AMO Project and Sustainable Development Manager

When CBRE asked “What are the 4 most important factors to you when moving home?”  the second and third highest ranking answers were  “closeness to public transport” and “geographical location” (77% and 69% respectively) these followed “cost element”, which is ranked #1  by all users surveyed.*
[* CBRE : Forum 2014]

In France, 1.5 million French commuters regularly cycle to work according to a TNS Sofres survey, which equates to 5.3% of total commuters, although it is far cry from the 38% of best in class Danish; things in French cities are certainly improving. 

Bike Share Programme
In early 2005 a bike share programme was implemented in more than 40 urban areas such as: Vélib’ in Paris, Velov in Lyon, V’Lille in Lille, and the list is still steadily growing. The number of kilometres travelled by bicycle in France has also increased and according to the TNS Sofres survey with the distance travelled by bike in Paris has doubled in ten years! 

Plan National Vélo
The bike share is not the only cycling initiative we see in France as the Ministry of Transport and the Ministry of Environment are dedicated to boosting the movement towards cycling in line with their “Plan National Vélo” initiative which was launched in January 2012.

Since June 2 2014, the Government has launched a new 6 month experiment encouraging people to bike to work by paying them 25 cents per kilometre and 20 companies have already signed up for the scheme.  This means that around 10 000 people will be encouraged to use their bike and at the same time they will commute in an environmentally friendly manner.

There is proof that the more that cycling is ingrained into professional lives, the more it becomes a viable mode of transport.  More people are considering the location of their office to their home and whether it can be reached by bike or walking. In reaction developers are setting up bike parks and even electric charging stations in buildings as they are prompted by new regulations and trends.

Evaluation of eco-mobility potential
Thoughts about the subject have much evolved. Since the beginning of 2014, buildings wishing to benefit from Energy Performance Label “BEPOS Effinergie 2013” (Nearly Zero-Energy Building) must assess the “potential of eco-mobility” related to the site. This tool aims to raise the awareness of energy consumption pertaining to the movement of building users.

Will this cycling experiment be a success and allow France to catch up with its European neighbours? Why not! Several countries in Europe, such as Belgium, the Netherlands, Denmark and Germany have successfully included such a scheme into their policies and many workers have reaped health benefits from cycling to work.
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Des Français sont payés pour venir en vélo au travail

À la question : « Quels sont les 4 critères déterminants d’une nouvelle implantation ? », nos clients utilisateurs placent l’accessibilité/proximité des transports en commun et la localisation / situation géographique de l’immeuble (à respectivement 77 % et 69 %) comme critères déterminants lors du choix d’une nouvelle implantation après les éléments de coûts logiquement évoqués par la quasi-totalité des utilisateurs interrogés (97 %).*
* Source : CBRE, Forum 2014

Paradoxalement, selon les résultats d’une étude TNS Sofres, seulement 1.5 millions de français utilisent régulièrement leur vélo pour venir au travail, soit 5.3% des trajets ; ce qui est bien loin des 38% du Danemark !

Pour rattraper son retard, la France se mobilise.

Vélo en Libres Services
Apparu au début des années 2005, le principe des Vélos Libres Services ne cesse de s’agrandir et existe à ce jour dans plus de 40 villes : le vélov à Lyon, le Vélib’ à Paris, V’Lille à Lille… Le nombre de kilomètres parcouru en vélo augmente et toujours selon l’étude TNS Sofres, a même doublé en 10 ans à Paris !

Plan national vélo
En janvier 2012, les ministères des transports et de l’environnement ont lancé « Le Plan National Vélo ». Plan réactivé le 2 juin 2014 avec le lancement d’une expérience de 6 mois : Inciter les employés à venir au travail en vélo en les rémunérant 25 centimes d’euros le kilomètre.
20 entreprises s’engagent dans ce programme, soit 10 000 citoyens encouragés à devenir des cyclistes réguliers, dans le respect de l’environnement. C’est une preuve que l’intégration du vélo dans nos vies professionnelles peut favoriser un mode de transport durable.

De plus en plus, la proximité domicile/travail devient un facteur important où le trajet est pensé à pied ou à vélo. Pour répondre à cela, et poussé par la réglementation et les locataires, les promoteurs immobiliers installent des parkings à vélo et même des bornes de recharge électriques.

Label de performance énergétique et potentiel d’écomobilité
Depuis le début de l’année 2014, les bâtiments souhaitant bénéficier du label de performance énergétique BEPOS Effinergie 2013 (Bâtiment à Energie POSitive) ont l’obligation d’évaluer le « potentiel d’écomobilité » du bâtiment. Cet outil vise à faire prendre conscience de l’importance des consommations d’énergie engendrées par les déplacements des utilisateurs du bâtiment .

Ces mesures seront-t-elles des succès et permettront-elles à la France de rattraper son retard sur ses voisins d’Europe du Nord ? Pourquoi pas !

Dans les pays d’Europe comme la Belgique, les Pays-Bas, le Danemark et l’Allemagne, les résultats sont là et de nombreux employés en louent les bénéfices sur leur santé.

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